Nissan och Toyota igen

Än så länge har vi bara Nissan Titan bekräftad. TITAN_PLATINUM_chart_Fr 2 II

Toyota Tundra kommer nog i höst också.
Frågan är i vilka volymer de två kommer?
Titan har sålt ca 13.000 av sin truck under hela förra året. De sålde ca 85.000 under de två första åren ( 2004 och 2005 ) när Titan var en helt ny modell. Sedan har de tappat i intresse.
Nu kommer Nissans US boss Munoz och säger att han räknar med att ta 5 % av den totala marknaden vilket skulle motsvara ca 120.000 trucks och att detta kan vara i underkant. 
 
”We’re very bullish.”
 
————-
Sintercasts VD Steve  Dawson sade i samband med förra PR från  NAIAS att
”Nissan uppskattar att cirka 150 000 pick-up-köpare kommer att intressera sig för dessa unika egenskaper. Försäljningsstart förväntas under det tredje kvartalet 2015.”
 
————————
 
Sedan kan vi  räkna med en Toyota Tundra med lika många motorer eller hur? De sålde ca 120.000 trucks under 2014. 
 
 
Det kan innebära att Cummins får bereda sig på att tillverka över 250.000 motorer och dessa har ett block i CGI från Tupy. Vad väger detta ?
 
Tja jag gissar på ca 80 kilo. Blocket till en  7,3 liters V8 väger enl Tupy 150 kilo. Denna är på 5 liter. Kanske det inte räcker med 80 kilo ändå. 
 
250.000 block ggr 80 kilo ger 8,8 milj i avgifter. Rätt ner på sista raden eftersom vi har redan täckt utgifterna. Väger blocken närmare 100 kg/st blir det dubbla antalet ekvivalenter eller ca 11,4 milj. 
Sedan kommer OPOC-motorn från Kina med ett par 100.000 block redan i starten.
Samtidigt så varvar Fords nya F-150 upp till beräknade ÖVER 300.000 om året. Den ingår troligen i de beräknade 2,5 milj ekvivalenter från pågåede program vid full volym
Detta KAN bli riktigt bra. Fler program lär komma. Vad gör t ex GM för motdrag till alla dessa CGI-motorer. Wards som ju är mycket väl underrättade skriver att GM är på gång att plocka sin färdiga Duramax 4500 från hyllan. Då talar vi om 500.000 ekvivalenter  till som ströks ur Sintercasts orderbok 2009.
 Wards skriver i den tidigare länken
 ”General Motors also has diesels in its medium-duty trucks, but recently indicated it may dust off its long-shelved 4.5L turbodiesel V-8 for light-duty applications.”
Låt oss hoppas att detta slår in. Då har vi ca 3, 7 milj ekvivalenter redan i slutet av detta året. Eller ett resultat efter skatt på runt 50 milj och en utdelning på 7 kr. Vi skall nog inte tro att allt detta slår in men vi har onekligen en svårt spännande tid framöver och allt är möjligt. Sintercast är så nertryckt av regelbundna förseningar att det kan vara dags för en motsatt effekt,
att överraska positivt. 
Men vi tror ju att det blir som vanligt eller hur?
Ford kommer inte att sälja den nya 2,7 l EcoBoosten som beräknat,
GM startar inte upp med Duramaxen och
OPOC-kineserna får ännu mera förseningar samt att
Toyota inte tar Cumminsmotorn till sin Tundra och
Nissan säljer runt 30.000 istället för förhoppningarna på 150.000.
————–
Då har vi ändå tillväxt. Rätt så säker investering tycker jag med en obefintlig nedsida det måste man ändå summera detta som.
Uppsidans potential är däremot ENORM.
Slår detta in helt så ser vi kurser på flera 100-kr
Få se … 63 ggr utdelningen om den är 7 kr. Det blir 441 kr. Det är mer än gamla ATH. Det lär nog dröja men visst är det kittlande?