uppdaterad 31 jan
Dags att vakna
Nu får det vara nog. Följande produktionsstarter är annonserade för första halvåret och ingen reaktion kommer från marknaden.
1.
Den 1 april – Ford Fusion ( Mondeo) Sport, vår 2,7 liters V6 bensinmotor i en modell som i grundutförandet säljer ca 500.000 om året.
Beräknad produktion/år100.000 = 100.000 ekv
2.
Den 27 jan–Paccar MX-11 lastbilmotor till Paccars USA-marknad, DAF sålde 5000 om året under dess första två år i Europa. Paccar säljer ung
samma antal lastbilar i EU som i USA d v s 60.000
Beräknad produktion/år 5-10.000 ——– 45-90.000 ekv
3.
Försommaren-Lincoln Continental och MKZ kommer med en ny 3 l V6 som är byggd som Fords 2,7 l V6a i CGI
4.
Redan igång–Nissan Titans Cumminsmotor på 5 l. Nissan har höga mål för dess försäljning. Toyota Tundra väntas att komma med samma motor men det räknar jag inte in.
——————————–
Ang p 3-4 så har Dawson sagt att
“Nya motorer och fordonskomponenter ger viktiga tillväxtmöjligheter för SinterCast.
Om Lincoln Continental och Nissan Titan uppnår sina angivna försäljningsmål finns potentialen att tillväxten erhållen från dessa två bilar,
kan utöka vår nuvarande serieproduktionsvolym med 10 %.”
Detta ger 200.000-240.000 ekv
Summa 345.000-430.000 ekv
Det skall inte var möjligt att höja produktionen med 20 % UTAN att detta får någon som helst inverkan på kursen. Vi talar om en resultathöjning runt 1;50 per aktie.
Det borde värderas till minst 30 ggr d vs 45 kr på kursen.
INGET händer. Man kan ju ha åsikter om att den nya produktion inte på långa när når upp till dessa estimat men att den helt går vid sidan om utan någon höjning är väl till att ta i?
Kan det kanske bero på att både MX-11 s och Ford Fusion Sports intåg i USA har såvitt jag kan se helt missats i ngn PR från Sintercast?
Det skall bli mycket intressant att se hur mycket man har höjt produktionsprognosen till vid Q4-rapporten. Från det som varit hugget i sten sedan flera år på 2,5 milj till — ?
–
Framtiden? ………DEN SER LJUS UT
NUMBER OF DIESEL CHOICES
TODAY’S TALLY (2016 )
32 Passenger cars and SUVs AND 17 Pickup trucks and vans
TOMORROW’S PROJECTED CHOICES
43 Passenger cars and SUVs 18Pickup trucks and vans
FRÅN
http://www.dieselforum.org/diesel-drivers/clean-diesel-vehicles-available-in-the-u-s
COMING SOON!
-
AUDI Q7 PLUG-IN HYBRID TDI
-
JEEP WRANGLER ( Vår V6a från VM Motori)
-
MERCEDES-BENZ C300 BLUE TEC
-
MERCEDES-BENZ GLC BLUE TEC
-
TOYOTA TUNDRA ( det är med vår Cumminsmotor tror jag.)
Sedan verkar det troligt att Fords F-150 kommer till sommaren med en diesel. Vår diesel från Dagenham.
http://www.autonews.com/article/20160128/OEM04/160129849/ford-aiming-for-pickup-fuel-economy-crown-preps-diesel-powered-f-150
Det gör ju inte saken sämre. Det är lite hemligt än så länge så jag lägger inte den i listan ovan.
—
Vi tar det en gång till
Produktionsprognos för nuvarande produktion
Den nuvarande prognosen på 2,5 milj ekv har inte höjts sedan 2013 och inte egentligen sedan 2011.
Det är nu frågan hur mycket den kommer att höjas vid den kommande rapporten. ATT den höjs är klart.
Påverkan bör komma från;
1. Cumminsmotorns start av produktion till Nissan Titan under Q3
2. Räknar man även inte en produktion av samma motor till Toyota Tundra? Det borde man göra om det är klart att den kommer.
3. Förhöjning av Fords 2,7 l-produktion som skall komma i Lincoln och icke minst Ford Fusion/Mondeo Sport. Den kommer redan till sommaren.
4. Förhöjning av Fords Dagenhamproduktion av deras 3 l V6a som kommer i F-150 alternativt Ford 4,4 liters V8 från Mexico som hittills bara gått på export till Land Rover i EU. F-150 med diesel kan komma redan till sommaren
5. Förhöjning av VM Motoris produktion av 3 l V6an som skall komma i Jeep Wrangler.
6. Förhöjning av Paccars volym av MX-11 när de även börjar exportera till USA av MX-11 som börjar säljas där i januari
7. Det kan t o m bli så att den säkrade Ford-produktionen av deras nya 3l V6a till Lincoln kommer med i prognoserna
Om inte olika projekt faller ifrån och man minskar produktionen av ngt annat så bör det bli en rejäl höjning.
Om p 1 tillsammans med p7 skall motsvara 10 % av den nuvarande produktionen enl PR
”Om Lincoln Continental och Nissan Titan uppnår sina angivna försäljningsmål finns potentialen att tillväxten erhållen från dessa två bilar, kan utöka vår nuvarande serieproduktionsvolym med 10 %.”
Alltså om bara p 1 och 7 motsvarar ca 220-240.000 ekv då kan vi tala om en sammanlagd volym på avsevärda tal. Börja räkna och se. Det kan hamna runt 2,8-3 milj beroende på hur man räknar.
Formuleringen ”De nuvarande serieproduktionsprogrammen bedöms ha potential att kunna ge ungefär 2,5 miljoner motorekvivalenter vid full volym.” innebär som jag ser det att så snart man har startat upp en viss produktion så kan och bör man annonsera de beräknade produktionsutökningar av samma motor som framledes är kända för Sintercast.
Allt sammantaget ser det mycket bra ut.
Mycket bättre än vad kursen återspeglar.
En liten punkt till
Sintercast leverade en 3000 plus-anläggning till kinesiska ASIMCO under 2015 och den testades på plats och var fullt godkänd den 17 aug för att tas i produktion under Q3.
Produktionen är i första hand avsedd för
“Installationen av SinterCasts teknologi i vårt gjuteri för motorblock och cylinderhuvuden i Shanxi, markerar ytterligare ett viktigt steg för ASIMCO som en ledande leverantör av komponenter till bilar och tunga fordon”
Den produktionen bör också synas i prognosen……………..
Dessutom kan jag inte undgå att nämna de tre Teksidaanläggningarna som står i Portugal, Mexico och Brasilien. De kommer att bli värdefulla tror jag och speciellt Brasilienanläggningen som man verkar vara nära till volymproduktion ” För att stödja framtida serieproduktion i stora volymer, valde Teksid do Brasil System 3000 Plus-teknologin, ”
och en sista. Glöm inte GM, de är på väg med en uppgraderad 6,6 l V8 och den tror en hel del att den kommer att ha CGI i blocket. Den tidigare på hyllanlagda 4,5 l V8 kan också få nytt liv. GM kan alltså komma att överraska.