Denna motorn har varit förbehållen EU-marknaden genom DAF men nu kommer den också i USA genom Paccars båda märken Peterbilt och Kenworth. Dessa tillverkar tillsammans ca 60.000 trucks i USA och denna MX-11 kommer säkert att få stor spridning bland dessa.
Introduced in October of last year, the 10.8-liter Paccar MX-11 engine became available for order via Peterbilt dealerships in November, with production beginning this week.
The six inline cylinder engine features a double overhead camshaft design, generates 430 hp and 1,550 lb.-ft. of torque, and uses compacted graphite iron (CGI) in both the engine block and cylinder head; a material approximately 20% lighter and 75% stronger than traditional gray iron, Peterbilt said.
Even Kenworth with the same engine
http://www.kenworth.com/news/news-releases/2015/october/paccar-mx-11-rollout/
Antag att 10.000 av dessa blir med den nya MX-11 motorn.
Tupy har uppgett att de gjutit en liknande rak 6 cyl på 12 liter där CGI-blocket vägde 392 kilo och gjutvikten var 430 kilo.
Om topparna också är i CGI så kan de väga 16 kilo /st enl samma källa.
6 cyl ggr 16 kilo ger 96 kilo till. Totalt 488 kilo om både toppar och block är iu CGI.
Troligen räknar man gjutvikten istället för det färdiga blocket och då blir det 526 kilo CGI per motor
Rätt nära 10 ekvivalenter/motor
MX är bara på 10,8 liter så vi säger minst 450 kg på block plus toppar. Alltså 9 ekv per motor
Detta ger i så fall ett tillskott på 90.000 ekv per år. Detta kommer som grädde på moset eftersom kostnaderna är redan tagna.
Jag räknar med ett resultattillskott på 2,5 milj eller minst 35 öre/aktie på bara denna motorn i
USA.
Detta tillskott har enligt mitt förmenande helt flugit under radarn för marknaden.
Det vore på sin plats för Sintercast att påminna marknaden senast vid Q4 rapporten att tillverkningen har startat och kanske de även kan ge en hint om hur mycket man räknar med att tillverka. DAF har sålt 5000 om året av sin MX-11 sedan den kom 2013. I sämsta fall blir det samma spridning i USA. Kanske det då ger 15 öre per aktie i utdelning. Inte fy skam det heller.
Vi får väl se hur den tas emot. Vid årets slut har vi facit.
Paccar har tillverkat 100.000 MX-13 motorer under de fem åren den har funnits i USA.
Det ger som sagt att den har kommit i snitt i 20.000 exemplar om året i de ca 60.000 trucks man sålt.
Var tredje truck alltså. Eftersom den MX-11 som kommer nu är nästa likvärdig med den lite större MX-13 så tror jag att den kommer att ta nära hälften av den tidigare MX-13-marknaden.
Jämför motorerna på
Där ser man att konfigurationerna överlappar varandra och att den lägsta varianten av MX-13 överträffas av den högsta varianten av MX-11. MX-13 är dock 400 lbs tyngre. ( 150 kilo)