OPOC i flygplan

Bildresultat för unmanned aircraft systems uavs design development and deployment

 

Varför är det så osannolikt att kinesisk militär kan komma att använda OPOC-motor i flygplan?

Detta är något som den amerikanska armen åtminstone tittade på för ganska många år sedan

Se t ex denna från 2005:
http://cafefoundation.org/v2/pdf_tech/MPG.engines/PAV.Engines.OPOC.NASAGlenn.pdf
Här visas bilder som ganska tydligt visar att OPOC inte är en ren skrivbordsprodukt, utan att man är nära en slutlig produkt.

Kikar man mer specifikt på ”flygplan”, kan man bl a hitta följande rapport ”Unmanned Aircraft Systems Roadmap 2005-2030” i vilken OPOC nämns. https://fas.org/irp/program/collect/uav_roadmap2005.pdf

There are currently several ongoing efforts to develop small JP5/8 fuel burning engines in the power classes and power to weight ratios being discussed here, including lightweight versions for aviation applications. For example, the opposed cylinder (OPOC) engine development program (FEV Engine Technology, Inc.) is developing a light weight, high powered diesel engine that is being sized for the A160.

 

I en presentation från 2008 har den amerikanska militären med OPOC bland framtida system.
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a505311.pdf

Den OPOC-motor som USA:s armé avser är utvecklad av Advanced Propulsion Technologies, Inc. (APT) i samarbete med FEV. Läs mer om motorn här: http://www.propulsiontech.com/opocfamily.html

 

EcoMotors har skapats i kölvattnet av APT, för att ta med sig tekniken till den civila sidan, och Peter Hofbauer har funnits på ordförandeposten i båda bolagen. Här finns lite av historiken:
http://www.xconomy.com/detroit/2011/01/24/ecomotors-founder-peter-hofbauer-says-company-is-inking-customer-deals-eyeing-production-facility-in-michigan-for-its-opoc-engine/

Founder and Inventor

Prof. Dr.-Ing. Peter Hofbauer, (Founder, Inventor) is an internationally recognized innovator and successful developer of advanced powertrains. Peter Hofbauer conceived, developed and brought into mass-production the first, and now highly successful, VW TDI Diesel engine. Even today, the VW TDI enjoys the highest power density of any high-speed passenger car Diesel engine in its class. Previously, Prof. Hofbauer enjoyed a 20-year career at VW, culminating as the Vice President of Powertrain Development. Today, Prof. Hofbauer is developing the extremely efficient and unprecedented lightweight OPOC (opposed piston opposed cylinder) engine. Prof. Hofbauer currently serves as Chairman and CTO of EcoMotors, Chairman of the Board of Directors for Advanced Propulsion Technologies, Inc. (APT), and Vice President for Combat Advanced Propulsion (CAP), LLC.

 

”Från 2013
http://www.defenseinnovationmarketplace.mil/resources/08_2013ATIP_4.2-SURVIVABILITY-MOBILITY.pdf

 

Sambandet mellan civil och militär produktion av OPOC framgår alltså ovan och när det gäller den sistnämnda finns det även nyare information. Följande från 2014-08-25 har L-3 Combat Propulsion Systems som författare och här tydliggörs det vilka fördelar man ser med OPOC.

http://ww2.esd.org/GVSETS/PDF/P&M/PM_1530_KacynskiKenneth_08052014_1728.pdf

 

tack Urban