Uppdatering: Det kan bli verkligt bra redan under detta året och början på nästa år i USA

Uppdaterat 7 sept.

 

Ford kör nu prov med en 3 liters diesel i F-150.

 

Spy F-150 diesel 1 II

http://www.wian.se/2015/12/ford-f-150-med-en-3-liters-diesel-lionmotorn

http://news.pickuptrucks.com/2016/07/spied-2018-ford-f-150-turbo-diesel.html

http://www.trucktrend.com/news/1606-spied-ford-f-150-diesel-testing-with-3-0l-diesel/

här är en bild på stickern som pekar klart på en 3 l diesel

 

Spy F-150 diesel 2 II

Kommer i slutet av detta året eller i början av 2017 om allt fungerar. CGI såklart i blocken. Motorn är ju redan ute i Land Rover.  Man menar att Ford helt enkelt måste ta hjälp av dieseltekniken för att få ner den totala förbrukningen i deras fordonsflotta. Med denna diesel förväntas förbrukningen i F-150 kommer ner i ca 32 MPG. Enligt uppgift så kommer denna diesel att visas vid NAIAS i slutet av jan-17 och man kan då vänta att den kommer ut i hallarna under våren som en tidig bil av 2018 års modell.

 

 

GM bevakar dem

I believe that GM is keeping a eye on Ford , If Ford offers their diesel in the F-150 in 2017 , GM will offer the 4.5 in mod year 2017 or early 2018. Samma med den totala förbrukningen inom GM. Den måste ner rejält inför de strängare kraven som gäller från 2025.

http://www.dieselplace.com/forum/63-gm-diesel-engines/8-upcoming-gm-diesels/829658-4-5l-dmax.html

http://www.wian.se/2014/11/gm-och-deras-hyllvarmare-duramax-4500/

 

För att inte tala om GMs stora Duramax 6,6 l som kommer med en sjätte generation i höst. ”The existing Duramax engine has been taken to the limit in terms of power and torque. The 2017s will have a new engine.” Huven är förhöjd på den nya modellen och detta pekar på ett rejält behov av kylning för den nya motorn. GM säger att den får 60 % mer luft med den nya huven.

 

A ”new” block could simply mean it’s been strengthened, reinforced, or maybe it’s CGI.

Ja Ford har CGI från Sintercast i sina stora dieselmöllor så varför skulle GM vilja stå vid sidan om och vara på efterkälken. Dags att ta kommandot och visa upp en utvecklingsbar motor.

http://www.dieselplace.com/forum/63-gm-diesel-engines/8-upcoming-gm-diesels/796129-2017-duramax-any-links-data-9.html

http://www.wian.se/2015/06/gm-med-cgi-i-sin-stora-duramax-6000.

Stämmer alla tre så är vi över 3 milj ekv ,,lätt. En höjning som innebär minst 3 kr extra i utdelning. Vi är inte där än men kursen borde vandra uppåt om marknaden tror det är sannolikt att vi får dessa volymer i närtid.

Som en ungefärlig måttstock så kan jag nämna att när Sintercast fick återbud på den då redan orderlagda motorn Duramax 4500 från GM i samband med krisen 2009 så minskade man orderboken med 500.000 ekvivalenter.
Den fabrik som gör den stora Duramax 6600 har en kapacitet på ca 200.000 STORA block per år. Ett Duramax 6600-block väger 150 kilo. Det ger 3 ekv per block. Detta ger ca 13-14 milj på sista raden för Sintercast. Detta bör då innebära en kurshöjning på minst 50  kr. Fords väntade 3 liters V6 diesel kan antas också komma i stora volymer men där är det svårare att bedöma.
Sammantaget kan det mycket väl hamna på en total Sintercastproduktion på över 3 milj ekvivalenter. Inom ett halvår vet vi.
Först kommer den stora Duramaxen sannolikt redan till hösten.

Allt pekar nu ( den 7 sept -16) att Duramaxen kommer att få premiär vid den stora truckmässan Texas State Fair den 30 Sept. Produktionen går sedan igång i mitten av oktober. Det innebär att det kan bli full produktion av denna motorn under Q4. Vi talar här om massiva volymer.

Nu håller vi bara tummarna för att den kommer med ett block i CGI.